Laverda motorfietsen werden in Italie gemaakt, en begin jaren 70 erg goed in Nederland verkocht,
ondanks dat de Japanse motorindustrie op dat moment de Nederlandse markt eigenlijk al beheerste.
Laverdas worden jammer genoeg niet meer gemaakt. Ik heb 2 Laverda's :
Laverda 750 SF2:
Mijn Laverda 750 SF2 is bijna volledig standaard, en is gemaakt in 1976. Het is een tweecilinder 750 cc met 1 bovenliggende nokkenas, opgegeven voor 65 pk en een topsnelheid van ongeveer 180 km/uur, voor die tijd best wel een rappe fiets. Italie staat bekend om zijn ontwerpers en dat vindt je terug in de vormgeving van dergelijke motorfietsen.
Even een foto:
Laverda 860:
Mijn 860 is oorspronkelijk een Laverda SF uit 1972 en nog voorzien van de (in mijn ogen) veel mooiere trommelremmen. Deze Laverda heb ik als wrak gekocht en omgebouwd tot racer met als voorbeeld de beroemde SFC fabrieksracers uit het begin van de jaren 70.
Deze ombouw beperkte zich niet alleen tot het uiterlijk: cilinderblok is opgeboord en voorzien van grotere cilinderbussen (de cilinderbussen komen oorspronkelijk uit een trekkermotor!) en grotere zuigers gemonteerd waardoor de cilinderinhoud is toegenomen van 750 naar 860 cc.
De kanalen in de cilinderkop bewerkt, grotere in- en uitlaatkleppen, compressieverhouding verhoogd naar 1:10,6.
Een elektronische ontsteking van Boyer Bransden gemonteerd.
Snelle nokkenassen geslepen en klepveren van een Porsche 911 gemonteerd.
DellOrto 40 mm carburateurs gemonteerd op nieuw gemaakte spruitstukken enz.
Het resultaat is een fiets die behoorlijk sneller is dan mijn standaard 750 SF2.
Om te zien wat voor verschil er zit tussen de diverse Laverda nokkenassen heb ik van de standaard 4S, en de beide Laverda racenokkenassen 5C en 6C klepliftdiagrammen gemaakt.
De onderste lijnen is een 4S, de middelste lijnen een 5C en de bovenste lijnen een 6C
:
Een tekening van een opengewerkt Laverda 750 motorblok: