Website van Martin

 

Het uitdenken, ontwerpen en maken van dingen is leuk en uitdagend, en wanneer iets precies zo werkt zoals je had gedacht /gehoopt is de voldoening groot.

In de loop der jaren nogal wat spullen gemaakt, in bijna alle gevallen voor eigen gebruik:
een hete-luchtverwarmingsinstallatie met zonnecellen om ons huis mee te kunnen verwarmen (radiatoren zijn zo lelijk), een pneumatische fietslift, een hydraulische heftafel voor motorfietsen, een hydraulische hefbrug voor auto’s, een slijpsteen, boormachine, bandschuurmachine, gridstraalkast met afzuiging, hakselaar voor snoeihout, houtklover voor brandhout, een vermogenstestbank voor motorfietsen (zie elders), gereedschap om nokkenassen te kunnen slijpen (zie elders), gereedschap om Triumph nokvolgers te kunnen slijpen, gereedschap om krukassen dynamisch uit te kunnen balanceren, een elektrische "Paddock Starter" (om motorfietsen zonder startinrichting te kunnen starten), een zogenaamde "Flowbank" (zie elders), een opengewerkte Triumph motorblok (zie hieronder), een miniatuur Stirling motor (zie hieronder), een staalconstruktie met aandrijving voor een kleine draaimolen (voor een kampeerboerderij in de buurt), enz.

 

Het starten van een motorfiets met de paddock starter gaat heel erg gemakkelijk, het is vaak zelfs niet eens nodig dat er een bestuurder op de motor zit om slip te voorkomen !

 

Heteluchtmotor:

Een hetelucht (of Stirling) motor is een zogenaamde motor met uitwendige verbranding, alles wat maar voldoende warmte produceert kan als energiebron dienen.
Dit schaalmodel (lengte ongeveer 20 cm.) loopt op de bekende fondue brander.
Dit schaalmodel is gemaakt van staal, roestvaststaal en messing volgens een aantal tekeningetjes van Philips.
De boring van de arbeidscilinder is slechts 16 mm !

De heteluchtmotor in bedrijf:

Opengewerkt Triumph C-Range motorblok:

Van oude, niet meer bruikbare Triumph C-Range onderdelen een opengewerkt motorblok gemaakt aangedreven door een kleine elektromotor. Hierdoor zijn veel inwendige onderdelen al draaiende zichtbaar:





Nog even een paar interessante / leuke dingen:

Lohmann:

Na de oorlog was er dringend behoefte aan goedkope vervoermiddelen.
Hierdoor kwamen er allerlei hulpmotoren op de markt die je onder je eigen fiets kon hangen, iedereen kent wel de Mosquito of het "eitje" van Berini. De hulpmotor die ik heb is bijzonder omdat het een diesel is !
De Lohmann is alleen uiterlijk wat opgeknapt zodat hij een plaatsje in onze woonkamer kon krijgen.



 

Sparta:

Een motor van een Sparta motorfiets. Sparta werd vroeger in Nederland gemaakt :


Trapauto:

De trapauto waar ik als klein kereltje in reed. De carosserie is door mijn vader destijds met de hand geklopt !

 

 

 

 

 

 

© www.mijn-eigen-website.nl (design)