Website van Martin


Tunen / Tuning, volgens Wikipedia het goed afstellen van een apparaat om, zoals in dit geval, het vermogen en de prestaties van een voertuig te verbeteren.
Over tuners werd vroeger met respect gesproken. Tuners zoals Steve Lancefield, Ray Petty en Francis Beart waren immers de mannen die de kennis hadden om hun motoren net iets meer vermogen te laten leveren dan de motoren van de concurent. Er werden zelfs boeken over die lui geschreven!

Hoe anders is het tegenwoordig! Jongere generaties denken bij tunen vooral aan het opleuken van een voertuig, voor hun is het blijkbaar belangrijker om op te vallen en er vooral "cool" uit te zien. In mijn ogen heeft dat niets met tuning te maken.

Ik krijg zeer regelmatig vragen over het tunen van viertakt motoren, en dan met name over praktische dingen zoals bijvoorbeeld het op tijd zetten van nokkenassen. Er zijn zeer veel tuningsboeken te koop waarin veel wordt geschreven over nokkenassen en dergelijke maar hoe je ze op tijd zet schijnt iedereen zelf maar te moeten uitzoeken!
Het leek mij daarom handig om te proberen een aantal praktische dingen hier uit te leggen. Ik zal beschrijven hoe ik de dingen doe, wil niet zeggen dat dat de beste manier is. Ik pretendeer ook niet alles te weten over viertakt tuning, absoluut niet, wie het beter weet mag het zeggen!
Daarnaast is de gegeven informatie gebaseerd op mijn ervaring met vooral de wat oudere motorfietsen. Ik heb geen ervaring met jonge motorfietsen, ik heb niet eens een jonge motorfiets. De techniek en de daarbij behorende prestaties van moderne motorfietsen is fascinerend maar....... ik vind ze zo intens spuuglelijk! (een paar uitzonderingen daargelaten). Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar volgens mij zijn de hedendaagse motorfietsontwerpers continu stomdronken als ze aan het werk gaan.
Of de door mij gegeven informatie ook toepasbaar is op jouw motor moet je daarom zelf maar beoordelen.

Ook krijg ik regelmatig de vraag of ik tuningswerkzaamheden voor anderen doe, zoals bijvoorbeeld nokkenassen slijpen of het flowen van cilinderkoppen e.d. Dit is niet het geval, ik ben hier niet commercieel mee bezig. Ik doe dit als hobby voor mijzelf en voor vrienden. Deze website is bedoeld om mensen te helpen die ook zelf aan de slag willen. Je mag mij alles vragen, maar je zult zelf het werk moeten doen !

Ik heb een paar belangrijke, praktische onderwerpen gekozen. Ook heb ik geprobeerd het eenvoudig te houden, niet al te diepgaand, niet al te theoretisch. Mensen met een beetje technisch inzicht kunnen het waarschijnlijk moeiteloos volgen.

 

Nog even een paar opmerkingen vooraf:
A: Het vinden van extra vermogen is natuurlijk het doel, maar hou er rekening mee dat motoren veelal aangepast moeten worden om de extra gevonden PK's te kunnen overleven! Wat deze aanpassingen moeten zijn is per merk en type motor natuurlijk verschillend, maar wanneer je veel PK's hebt gevonden dan kom je hier vanzelf wel achter!

B: Daarnaast is het erg handig om voor motorblokken die je vaak uit elkaar haalt zoveel mogelijk hulpgereedschappen te maken. Dit werkt veel sneller en je voorkomt dat onderdelen beschadigen. Dat zoiets aardig kan oplopen zie je op de foto helemaal onderaan. Op de foto zie je hulpgereedschappen gemaakt voor mijn Triumph racer.

C: Ook is het handig dat een motorfiets waar je veel aan sleutelt ook "sleutelvriendelijk" is. Even een paar voorbeelden:
1: Maak bijvoorbeeld geen uitlaatpijpen die bij het demonteren van een willekeurige carterdeksel iedere keer weer in de weg zitten. Ze lijken misschien wel mooi, maar het steeds weer moeten de- en monteren van de uitlaatpijpen is niet praktisch.
2: Bij een unit 350/500 Triumph kunnen de beide versnellingsbakdeksels aangepast worden zodat het carter kan worden gedeeld zonder de versnellingsbak te moeten demonteren. Scheelt iedere keer weer een hoop werk.
3: Heb je een electronische ontsteking die na iedere demontage opnieuw met een stroboskoop moet worden afgesteld dan kost dit iedere keer veel tijd. Kijk verder naar onderen voor een manier om dit te omzeilen.
4: Denk na op welke manier je bepaalde onderdelen het eenvoudigst kunt vervangen. Wanneer je bijvoorbeeld een nokkenas van een 350/500 unit Triumph wilt vervangen dan zeggen veel Triumph werkplaatshandboeken dat je naast de distributie ook de rockerbox, de carburateur, de uitlaat, de cilinderkop en de stoterstangbuizen e.d. moet demonteren. Allemaal om te voorkomen dat de nokvolgers in het carter vallen. Wat een hoop werk ! Dit kan ook anders:
(alleen) de distributie demonteren en de klepspeling afstellen op 1,5 mm (de lagertap van een Triumph nokkenas is vaak iets groter dan de basiscirkel van de nok). Leg de motor helemaal horizontaal neer zodat de nokvolgers niet in het carter kunnen vallen. Oude nokkenas wat heen en weer draaien om de volgers 1,5 mm op te schuiven, oude nokkenas eruit, nieuwe erin en je kunt de motor weer rechtop zetten en afbouwen. Scheelt niet alleen heel veel tijd, maar bespaart ook iedere keer weer pakkingen e.d.

D: Als laatste nog even het volgende. Het is erg handig om tuningswerkzaamheden vast te leggen in een boek of digitaal. Je kunt dan in een later stadium zien waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt, en eventueel berekeningen waarop die keuzes zijn gebaseerd enz. Het is uitermate irritant wanneer je steeds dezelfde dingen moet "uitvinden" omdat je niet meer weet hoe het nog maar zat!
Bijvoorbeeld hoe zijn de diverse cilinderkoppen bewerkt, wat voor speciale gereedschappen zijn er gemaakt, en hoe zien de diverse nokkenas grafieken eruit enzovoort. Dit soort informatie vind je in geen enkele werkplaats handboek ! Daarnaast is het handig om van onderdelen die je zelf gaat maken eerst een (Autocad) tekening te maken. Je kunt gemakkelijker een tekening tig keer veranderen dan steeds weer nieuwe iets gewijzigde onderdelen gaan maken.




Meten is weten!
Het resultaat van tunen moet goed meetbaar zijn, op je "gevoel" afgaan is zinloos, soms
kan een vermogenswinst van 1 pk een aanwijzing zijn voor verdere experimenten.
Klik hier voor wat informatie over de vermogenstestbank.

Tunen kan soms erg ingewikkeld zijn. Het is daarom essentieel om alle bevindingen goed vast te leggen.
Klik hier voor een beschrijving die het tunen van een motor met behulp van de vermogenstestbank stap voor stap volgt.

Klik hier voor wat informatie over het zelf slijpen van nokkenassen.

Klik hier voor voor wat informatie over de flowbank en iets over flowen in het algemeen.

Klik hier voor wat informatie over het nauwkeurig opzoeken van het Bovenste Dode Punt (BDP) .

Klik hier voor informatie over het meten van de nokkenastiming.

Klik hier voor wat informatie wanneer je een andere nokkenastiming overweegt.

Klik hier voor informatie over het maken van een klepliftdiagram.

Klik hier voor een eenvoudige nokkenas-calculator.

Klik hier voor een iets uitgebreidere motor-calculator.

Klik hier voor een tip over het eenvoudig op tijd zetten van een electronische Boyer ontsteking.

Klik hier voor wat basis-informatie over het balanceren van een kruk-drijfstang mechanisme.

Klik hier voor een snelheids calculator.

 

 

 

 

 

 

© www.mijn-eigen-website.nl (design)