Website van Martin

De oude Engelse Triumph fabrieken bestaan allang niet meer, er worden wel nieuwe Triumphs gemaakt, maar de huidige fabrikant heeft de merknaam Triumph gekocht in verband met de naamsbekendheid !
Ik heb 3 oude Triumph's in mijn bezit:

Triumph T100:

Mijn "Pre-unit" Triumph T100 uit 1957 is een voorbeeld van de klassieke Engelse "staande twin": 500 cc tweecilinder kopklepper met stoterstangen, 32 pk (opgave fabriek) , topsnelheid ongeveer 150 km/uur.
In die tijd was dit een "zware" motorfiets, tijden veranderen.
Ondanks dat, een fijne motorfiets om mee te rijden, en dit lijkt tenminste nog op een "echte" motorfiets, geen plastic en geen smakeloze overdosis aan kleuren zoals tegenwoordig zoveel ziet :


Triumph 500 cc racer:


Mijn Triumph 500 cc "unit" racer is gebouwd met als voorbeeld de Triumph fabrieksracers uit de jaren 60.
Helemaal onderaan zie je een afbeelding van een originele Triumph fabrieksracer uit de jaren zestig.

Voor (erg) weinig geld een incompleet wrak gekocht (bouwjaar 1961) en van aluminium een nieuwe benzinetank, olietank, zitje en spatbord e.d. gemaakt .
Motorblok gereviseerd, en uiteraard het blok inwendig de nodige aandacht gegeven, zeer veel dingen in het blok aangepast om hem beter te laten lopen en om te zorgen dat de betrouwbaarheid goed blijft.

Met deze motor doe ik af en toe mee aan demoraces voor klassieke racemotoren.
Meer weten over de bouw van de Triumph racer ? Kijk bij het tabblad "Tuning"!
Een fotoreportage over de bouw van mijn Triumph racer:


Het geluid wat je hoort is een interview over mijn Triumph racer (even wachten tot de muziek is afgelopen).

Klik hier voor een artikel uit het blad "motorcycle" uit 1967 over de 500 cc fabrieksracers.


Triumph T100SS:

Mijn T100SS is een complete, niet-gerestaureerde "unit" 500 cc uit 1965. De T100SS wordt gebruikt om dingen op de vermogenstestbank uit te proberen en het blok dient als reserveblok voor mijn racer.

Een T100SS is voor demo-wedstrijden een zeer goed uitgangspunt: bouwjaar 1965 valt nog net binnen het reglement van demo-organisatoren terwijl er standaard in een T100SS zeer veel "bruikbare" onderdelen zitten zoals bijvoorbeeld een versnellingsbak met "standaard" overbrenging-verhoudingen (geen "wide ratio"), naaldlagers voor de versnellingsbakassen, enz.




Er is bij Triumph bezitters zeer veel verwarring over nokkenassen, klepspeling en te gebruiken nokvolgers e.d. daarom even wat uitleg:

Klik hier voor wat informatie over de toe te passen klepspeling voor oude Triumph motorfietsen.

Klik hier voor uitleg over de verschillende soorten Triumph nokvolgers en hun toepassing.

Klik hier voor wat informatie over de Triumph distributie.

Een "exploded view" tekening van een Triumph C-range motorblok:

 

 

 

© www.mijn-eigen-website.nl (design)