Website van Martin

 

Begin 1900 was het bezitten van een auto slechts voor heel weinigen weggelegd.

In 1913 hebben een aantal mensen uit mijn geboortedorp en omgeving (de notaris en een aantal landbouwers) een auto-onderneming opgezet met als doel een auto aan te schaffen en te onderhouden, zodat men zich kon laten vervoeren.

Er werd een “Dürkopp Landaulette” aangeschaft, een auto met 6 zitplaatsen en een viercilinder motor van 22 pk.
Durkopp heeft van 1897 tot 1929 auto's gemaakt en is nu vooral bekend om zijn industriele naaimachine's.
Er zijn erg weinig Dürkopp auto's die de tand des tijds hebben doorstaan.

Even een paar foto's:

Er werd een monteur / chauffeur in dienst genomen om hun met deze toen nieuwe techniek te helpen en er werd een garage gebouwd om de auto in te stallen en te kunnen onderhouden.
Deze monteur / chauffeur was mijn grootvader Martinus Boer en de garage werd gebouwd achter zijn woning.

Even weer een paar foto's:

Het is inmiddels een eeuw geleden, maar de jaarverslagen, de rekening voor de bouw van de garage en een notariële akte zijn allemaal bewaard gebleven!
Deze documenten , met name de rekening voor de bouw van de garage, de slotrekening en de notariële akte voor de verkoop van de auto is voor geinteresseerden leuk om te lezen, even een paar voorbeelden:

Men kwam zelden verder dan Groningen (de veemarkt was favoriet!), de meeste ritten waren in de buurt, terwijl de mensen die vervoerd werden meestal de oprichters van de auto-onderneming waren. Op zich best begrijpelijk, men verdiende in die tijd zo weinig dat een dergelijke luxe voor vrijwel niemand was te betalen, bijvoorbeeld:
De timmerlieden, de schilder (Harmannus Boer, mijn oudoom!) en de koperslager (Theodorus Boer, ook een oudoom!) die de garage bouwden werkten 11,5 uur per dag en verdienden twee dubbeltjes per uur (omgerekend nog geen 10 eurocent). Hun knechten verdienden slechts een stuiver per uur (zo’n 2 eurocent).
Als je dan ergens leest dat grootvader Martinus een halve meter slang voor de auto nodig had wat 5 gulden heeft gekost dan weet je wel hoe de vork in de steel zit.

In 1915 werd de onderneming opgeheven, en de auto verkocht. Dat er nog niet veel auto’s waren blijkt wel uit het feit dat men advertenties liet plaatsen in landelijke bladen zoals “de Kampioen” , “de nieuwe Rotterdammer” en “het Noorden”. Wat een verschil met tegenwoordig!
De auto bracht trouwens 2700 gulden op (ongeveer 1200 Euro), een enorm bedrag in die tijd.

Veel plezier met het doorlezen van de diverse documenten (klik op de blauwe link om het document te openen):

Bouwkosten Autogarage

Tweede en derde kwartaal 1913

December 1913 Januari en Februari 1914

Maart April en Mei 1914

Juni Juli en Augustus 1914

September Oktober November en December 1914

Januari Februari Maart 1915 en slotrekening

Verkoopakte verkoop auto Maart 1915

 


De auto-onderneming heeft slechts een paar jaar bestaan maar is het begin geweest van het garagebedrijf van grootvader Martinus en zijn broer Theodorus Boer. Gezien onderstaande nota uit 1924 hebben de broers zich voornamelijk bezig gehouden met fietsen, motorfietsen en auto,s:

 

 

Het garagebedijf is vele jaren later overgenomen door mij vader Piet Boer en heeft tot 1984 bestaan (in dat jaar is mijn vader overleden en is het bedrijf gestopt).


Hier een kort artikel uit het Engelse motorblad "ClassicBike" met een schitterende foto van mijn vader, de foto is gemaakt in 1949:

 

Zowel mijn vader alsook mijn grootvader waren mensen die weinig weggooiden.
Veel gereedschappen en andere spullen uit een lang vervlogen tijd zijn daarom bewaard gebleven.
Hier een aantal foto's van spullen die in sommige gevallen misschien wel stammen uit de periode van boven genoemde auto-onderneming en dus een eeuw oud zijn !

Even weer een paar foto's:


Kenteken A1086:

De Dürkopp Landaulette van de auto-onderneming heeft het kenteken A1086 gevoerd. De kentekens werden toen nummerbewijzen genoemd en werden door de provincie uitgegeven (de letter A geeft aan dat het provincie Groningen betrof).
In het archief van de Commissaris van de Koningin in Groningen is terug te vinden dat op 19 juni 1913 het nummerbewijs A1086 is uitgegeven aan mijn opa Martinus Boer, de A1087 aan diens broer Harmannus Boer en de A1088 aan broer Theodorus Boer. Drie broers , op dezelfde dag, drie opvolgende nummers !
In de provinciale archieven is jammer genoeg niet vastgelegd op welke voertuigen dit nummer is gevoerd.
Klik hier voor meer informatie over de Groninger nummerbewijzen vanaf 1906. Weergegeven zijn alle nummerbewijzen die vanaf 1906 ! zijn uitgegeven aan inwoners van de provincie Groningen. Door middel van een zoekhulp kan worden gezocht op gemeente en / of op naam, enzovoort. Erg leuk om te lezen.

Dit systeem van Provinciale nummerbewijzen was in gebruik van 1906 tot 1951,
en nummerbewijzen werden toen "voor het leven" aan de houder verstrekt.
Bij het aanschaffen van een nieuwe auto of motor behield de eigenaar dus zijn eigen nummer.
Hierdoor komen in mijn familie foto's voor van verschillende voertuigen, allen met het kentekennummer A1086.

We gooien er nog een paar oude foto's tegenaan:


Een "tarief richtijnen" voor het repareren van fietsen, misschien wel 50 jaar oud :

 

 


 

 

© www.mijn-eigen-website.nl (design)